كاخ چهل‌ستون


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 14 فروردين 1396
بازدید : 83
نویسنده : rahnama-safar

باغ چهل ستون اصفهان در ميدان امام حسين خيابان استانداري اصفهان واقع شده و بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. نمونه ‌اي از يك باغ سلطنتي از دوره صفوي است كه اكنون آن را كاخ چهلستون يا باغ موزه چهل ستون نيز مي نامند كاخ چهلستون بطور رسمي در سال ۱۰۵۷ هجري قمري به منظور تشريفات و پذيرايي از پادشاهان و صاحب منصبان دولت هاي هم عصر دولت صفوي اختصاص داده شد .
در نامگذاري اين بنا به عنوان چهل ستون به دو دليل مي توان اشاره نمود: نخست آنكه عدد ۴۰ در عرفان اسلامي نماد تعدد و كثرت است و دوم آنكه انعكاس تصوير ۲۰ ستون ايوان ضلع شرقي كاخ در استخر مقابل، در مجموع تعداد ستون ها را به چهل مي رساند.
مساحت كاخ ۲۱۲۰ متر مربع و محل بناي عمارت يك متر از سطح باغ بلندتر است. باغ در بستر شهر و در ميان ساير باغ‌ها شكل‌ گرفته و به‌ گونه‌اي استقرار يافته كه امكان دسترسي به آن از ساير باغ‌ها ميسر بوده است. باغ چهل‌ستون سه در ورودي داشته كه در قديمي آن، رو به شرق قرار گرفته است.
باغ چهل‌ستون در بستر شهري خود با ديوارهايي از محيط پيرامون خود مجزا گشته و امروزه ارتباط آن با ساير عناصر شهري بسيار محدودشده است. ارتباط ميان عناصر عمده شهري ميدان نقش‌ جهان و يا ساير بناهاي عمومي تاريخي –هم ازنظر عملكردي هم از منظر شهري، درگذشته وجود داشته كه ساختار شهري را به‌ روشني تعريف مي‌نموده است. درگذشته به كمك فضاهاي كوچك سرپوشيده مياني مانند ورودي‌ها و ملحقات، اين ارتباط وجود داشته است. باغ چهل‌ستون درگذشته نه‌ تنها در ساختار كلي شهر مفهوم روشني داشته بلكه خود نيز از نمود و جلوه ويژه‌اي برخوردار بوده است.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: كاخ چهل‌ستون , گردشگري در اصفهان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com